Palmusunnuntai (1. vsk), Jes. 50:4–10

Jumala omaksui ruumiin – auttaakseen ja kärsiäkseen

Kuvittele, että haluat vaihtaa hetkeksi maisemaa ja lähteä pitkälle matkalle. Sinun pitää varata junaliput ja majapaikka, pitää pakata tavarat, lopulta vielä matkustaakin. Koska nyt näet näin paljon vaivaa päästäksesi toiseen paikkaan, on sinulle varmaankin tärkeää, että voit pitää matkaasi onnistuneena. Näin suuren valmistelun jälkeen olisi harmillista, jos matkan aikana vaikkapa sattuisi jokin onnettomuus, etkä sen vuoksi pääsisi katsomaan nähtävyyksiä, iloitsemaan kauniista maisemia tai paikallisista ruoista.

Tai kuvittele, että olet urheilija, joka on lähdössä maajoukkueen kanssa olympialaisiin toiselle puolen maapalloa. Sinun pitää tehdä enemmän kuin vain pakata tavarat ja matkustaa. Pitää vuosien ajan harjoittaa ruumistasi erittäin kurinalaisesti, että se selviytyisi äärimmäisistä suorituksista. Näin suuren vaivannäön ja vuosien itsekieltäytymyksen jälkeen olisi enemmän kuin harmillista, jos vaikka matkan aikana saisit ruokamyrkytyksen, etkä sen vuoksi pääsisi mukaan kisoihin, taistelemaan palkintosijojen mukanaan tuomasta kunniasta.

*

Profeetta Jesajan pyhän tekstin äärellä näin tavalliset esimerkit kuulostavat hieman ontuvilta. Ehkä ne kuitenkin voivat auttaa meitä ymmärtämään, millaisesta ja miten paljon suuremmasta asiasta Herramme Jeesus profeetan kautta puhuu. Herramme puhe edellyttää ikään kuin maiseman vaihtamista, jopa siirtymistä aivan toiseen ulottuvuuteen, ikuisuudesta aikaan. Tämän ”matkan” tehdäkseen Herramme teki paljon enemmän kuin pakkasi matkalaukkunsa. Hän teki paljon enemmän kuin mitä huippu-urheilija tekee säätääkseen ruumiinkuntonsa täydelliseen iskuun. Jumalan Poika omaksui sen mitä Hän, luomaton Luoja ei itse ollut, mutta minkä Hän oli itse luonut (1. Moos. 1:3; Joh. 1:3). Jumalan Poika, itse Herra ja Jumala tuli ihmiseksi. Hän, joka on ikuinen ja ruumiiton (lat. incorporeus; Augsburgin tunnustus I 2), kuitenkin omaksui ihmisyyden ja siihen kuuluvan ruumiin kaikkine jäsenineen. Millä tavalla Hän tämän teki? Hän vastaa: Herra, Herra, siis taivaallinen Isä antoi sen kaiken Hänelle (Jes. 50:4a, 5a).

Kuule nyt mitä muuta Herramme tästä merkillisestä tapahumasta sanoo! Ensiksi Hän sanoo: Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen (Jes. 50:4a). Hän, joka on itse olemukseltaan Sana, omaksui kielen, jolla puhutaan. Näin Hän teki siksi, että voisi tuoda sanansa – siis itsensä! – meille ihmisille puhutun ihmiskielen keinoin, siis sellaisella tavalla, jota me voisimme korvillamme kuulla ja ymmärtää. Kuule myös, mitä Hän tuli puhumaan! Hän sanoo: Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä (Jes. 50:4a). Sanat voitaisiin kääntää myös: niin että minä taidan ”auttaa / rohkaista” (עות) ”väsynyttä / uupunutta” (יָעֵף).

Ehkä sinä olet sellainen väsynyt ja uupunut? Ehkä sinä olet väsynyt syntisyyteesi. Tai ehkä olet aivan uupunut sisäisiin haavoihisi. Ehkä olet jo ihan nääntymäisilläsi, etkä tahdo löytää mitään virvoitusta. Tiedä silloin kuitenkin, että Jumalan Poika ja elävä Sana on omaksunut ihmisen kielen juuri sitä sitä varten, että Hän sanallaan virvoittaisi sinua, väsynyttä. Varmasti tosin kuulet sisimmässäsi sen äänen, joka sanoo: ”Varmaan Herra tahtoo tehdä tämän monille, mutta mahtaako Hänellä olla aikaa kuitenkaan näin huonolle kuin minä.” Mutta Jeesus sanoo tässä, että Hän haluaa virvoittaa sanallaan väsynyttä, siis juuri sinua, joka olet väsynyt ja virvoituksen tarpeessa. Mitä muuta Hän muka tällä sanallaan tarkoittaisi? Hän tahtoo lahjoittaa sinullekin sen, mistä Hän toisessa kohdassa sanoo, että Hän sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan. (Ps. 103:5)

Toiseksi Herramme sanoo, että Herra, Herra – siis taivaallinen Isä – herättää Hänet aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla. (Jes. 5:40b) Hän on kaikkitietävä eikä siksi tarvitse korvin kuultavaa sanaa voidakseen tietää kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon. Kuitenkin Hän omaksui korvat oppiakseen kuulemaan Isänsä sanaa sekä kuuliaisuutta Hänen pyhälle tahdolleeen. Hän omaksui korvat oppiakseen kuulemaan myös maallista äitiään ja kasvatusisäänsä, ja ollakseen heille kuuliainen (vrt. Luuk. 2:49, 51a). Näin Hän teki siksi, että täyttäisi Isänsä lain vaatimukset meidän puolestamme.

Ehkä sinä olet pettynyt omaan lihalliseen haluttomuuteesi ja jopa kyvyttömyyteesi noudattaa Jumalan tahtoa. Ehkä olet ajatellut, ettet siksi kelpaa Herran opetuslapseksi. Tiedä kuitenkin, että Jumalan Poika on omaksunut ihmisen korvat sitä varten, että Hän sinun, ihmisen tähden voisi ihmisenä oppia kuuntelemaan Isänsä tahtoa opetuslasten tavoin. Hän on ennen aikojen alkua Isästä syntynyt, joka on alussa ollut Isän tykönä (Joh. 1:1), Jumala Jumalasta, joka ei koskaan nuku ja joka on luonut yön ja päivän vaihtelun, nukkumisen ja heräämisen. Kuitenkin Hän tässä sanoo, että Herra, Herra herättää Hänet aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla. Ihmiseksi, herättämistä tarvitsevaksi Hän on tullut sinun vuoksesi, joka olet ihminen, jonka korvat ovat kovin hitaat, ja joka siksi tarvitset sitä, että Herra herättää sinun korvasi kuulemaan opetuslasten tavalla. Jeesus tahtookin tehdä tämän! Kuule siis Hänen sanaansa, jolla Hän virvoittaa sinua. Sanansa kautta Jeesus nimittäin tahtoo herättää sinun korvasi ja avata ne, että saisit Pyhän Hengen ja olisit kuuliainen Hänen pyhälle tahdolleen.

Kolmanneksi Herramme sanoo: Selkäni minä annoin lyötäväksi, poskieni parran revittäväksi, en peittänyt kasvojani pilkalta ja syljeltä. (Jes. 50:6) Niin kuin kuulimme, Hän, joka on itse Luoja, omaksui luomansa ihmisruumiin. Nyt Hän sanoo, että siinä ruumiissa on selkä, siinä on posket, siinä on myös kasvot. Kaikki nämä Herramme oli luonut ihmiseen hyviä tarkoituksia varten: Hän loi selän, jotta me ihmiset pysyisimme tukevasti pystyssä, ja että jaksaisimme suorittaa monissa töissä tarvittavia vetäviä liikkeitä. Hän loi posket, jotta me pystyisimme puhumaan, syömään ja juomaan – ja että mies saisi ihastella Rouvan ihania poskia (vrt. Kork. v. 1:10). Herra loi kasvot, jotta me ihmiset emme olisi persoonattomia (vrt. lat. persona, naamio), toisillemme yhdentekeviä tai tuntemattomia, vaan että jokaisella meistä olisi omat yksilölliset ja kauniit kasvonpiirteensä – esimerkiksi juuri Rouvallakin omat ihanat piirteensä. Herra loi kasvot myös siksi, jotta me emme olisi keskinäisessä kommunikaatiossamme kylmän mekaanisia niin kuin robotit, vaan voisimme kasvojen ilmeillä välittää viestejä toisillemme sekä ilmaista erilaisia tunteitamme. Tämän kaiken Herra Jeesuskin siis omaksui tullessan ihmiseksi – ei kuitenkaan ainoastaan näitä hyviä tarkoitusta varten. Hän omaksui nämä ihmisen ominaisuudet sitä varten, että niitä käytettäisiin aivan niiden alkuperäistä tarkoitusta vastaan. Hänhän sanoo: Selkäni minä annoin lyötäväksi – tai ”selkäni annoin lyönneille/raipaniskuille” (מַכָּה). Eihän Jumala luonut ihmistä lyötäväksi – mutta Jeesus tuli ihmiseksi nimenomaan sitä varten. Hän sanoo: poskieni parran [annoin] revittäväksi – tai ”poskeni repimisille” taikka ”leukani revittäväksi verille” (וּלְחָיַ֖י לְמֹֽרְטִ֑ים). Eihän Jumala luonut ihmistä tällä tavalla pahoinpideltäväksi – mutta Jeesus tuli ihmiseksi nimenomaan sitä varten. Vielä Hän sanoo: en peittänyt kasvojani pilkalta ja syljeltä. (Jes. 50:6) Eihän Jumala luonut ihmistä näin pilkattavaksi tai halveksittavaksi – mutta Jeesus tuli ihmiseksi nimenomaan sitä varten.

*

Sallikaa minun nyt palata tuohon alussa esittämääni vähän ontuvaan esimerkkiin: Alussa totesimme, että kukaan ei varmaankaan tahtoisi lähteä pienelle matkalle sitä varten, että kaikki menisi pieleen ja täysin vastoin hyvää matkasuunnitelmaa. Jos kerran asia on näin, niin kuinka kukaan tekisi niin ”pitkän matkan” kuin Herramme Kristus ja omaksuisi aivan kokonaan toisenlaisen luonnon – ihmisyyden – sitä varten, että kaikkea sitä käytettäisiin sen alkuperäistä tarkoitusta vastaan? Kuitenkin Jeesus teki juuri niin. Hän teki niin vielä aivan mielellään, sanoohan Hän näistä koettelemuksistaan ja kärsimyksistään: minä en ole niskoitellut, en vetäytynyt pois (Jes. 50:5b), tai niin kuin voitaisiin kääntää: Hän ei ole lähtenyt omille teilleen, ollut uskoton (סוג). Mitä vastaan Hän ei niskoitellut? Isänsä pyhää tahtoa vastaan, joka oli se, että Hän, synnitön uhrikaritsa ottaisi pois maailman synnit (Joh. 1:29), ja että Hänet tehtäisiin synniksi meidän synneistämme ja koko maailman synnistä (2. Kor. 5:21). Palmusunnuntaina Jeesus aivan vartavasten teki tuon viimeisen matkan Jerusalemiin, jotta Hänelle siellä tehtäisiin kaikki tämä. Näinhän Hän vähän aiemmin sanoo opetuslapsilleen: Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan ja antavat hänet pakanain käsiin; ja ne pilkkaavat häntä ja sylkevät häntä ja ruoskivat häntä ja tappavat hänet; ja kolmen päivän perästä hän on nouseva ylös. (Mark. 10:33–34) Jeesus ei niskoitellut, vaan oli kuuliainen, niin kuin sana sanookin: Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden, ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset (Hebr. 5:8–9).

Jeesus Kristus siis omaksui ihmisyyden pienimpine ruuminosineen kaikkineen, kuitenkin ilman syntiä (Hebr. 4:15). Hän ei kuitenkaan omaksunut ihmisyyttä ensisijaisesti nauttiakseen itse sen hyvyydestä ja kauneudesta, niin kuin matkailija nauttii kauniista maisemista tai hyvästä ruoasta. Hän ei myöskään omaksunut ihmisyyttä sitä varten, että voisi ihmiseksi tulemisellaan hankkia itselleen kunniaa, niin kuin urheilija harjoittelee kurinalaisesti voidakseen tämän kehon muokkauksen ja vahvistamisen myötä voittaa kirkkaimman mitalin. Meidän Herramme Jeesus Kristus omaksui ihmisyyden ja ihmisruumiin sitä varten, että Hän saisi ottaa itseensä ihmisyyden ja ruumiillisuuden turmeltumisen, synnin, sekä niiden tuhoutumisen, kuoleman. Hän omaksui ihmisyyden, että saisi kantaa sinun syntisi ja kuolemasi ihmisruumiissansa ristinpuuhun, ja että sinä Hänen ihmisruumiiseen lyötyjen haavojensa kautta saisit sielullesi parantumisen (1. Piet. 2:24), koko ihmisyytesi pelastumisen. Tämän kaiken Jeesus teki, sillä ilman tätä Hänen alentumistaan ja uhrityötään sinun ajallisen matkasi päässä olisi ollut enemmän kuin pelkkä pettymys, ikuinen häpeä ja tuska. Siellä olisi ollut ikuinen kuolema. Mutta meidän Herramme Jeesus teki kaiken tämän, jotta sinun ajallisen matkasi päässä olisi sen sijaan ikuinen ilo ja riemu, voitto ja elämä. Hänen on valta ja kunnia aina ja ikuisesti. Aamen.

(Saarna on pidetty Samuelin luterilaisessa seurakunnassa Lahdessa 14.4.2019.)