Älä kyllästy tulemaan kirkkoon!

Rakas kristitty, älä kyllästy tulemaan kirkkoon!

Älä kyllästy, sillä sinulla on tarve siihen.

Älä kyllästy, sillä juuri täällä Herra tahtoo täyttää tämän tarpeesi. Tämän Hän tekee pyhän ja muuttumattoman sanansa kautta.

Tosin nykyään monissakin seurakunnissa ja kristillisissä yhteisöissä tunnutaan olevan kyllästyneitä Jumalan sanaan. Ei tämä varmaankaan aina näyttäydy minään suoranaisena sanan vastaisena puheena tai elämänä. Mutta moni tuntuu ajattelevan: ”Kyllähän me kristityt jo tiedämme nämä kristillisen uskon asiat. Kyllä me tiedämme, että olemme syntisiä ja tarvitsemme siksi myös armoa.” Siksi monissa kirkonmenoissa ei enää nähdä tarpeelliseksi keskittyä Jumalan sanan saarnaamiseen. Sen sijaan usein huomio siirtyy kaikenlaiseen muuhun puheeseen ja puuhasteluun, monesti kyllä aivan kristilliseenkin sellaiseen. Joissakin seurakunnissa keskeisimmän sijan saa se, miten seurakunta ylistää Jumalaa. Kuitenkin lopputulos on se, että sanan saarna vaikenee.

Älä sinä, rakas ystävä, kuitenkaan kyllästy kuulemaan aina uudestaan sitä samaa sanaa, jota kirkossa joka sunnuntai saarnataan! Ei nimittäin riitä, että sinä kuulet sitä kerran tai kaksi, tai vaikka uskonelämäsi ensimmäiset viisitoista vuotta. Asia on näet juuri niin kuin Luther on jossakin sanonut: Meidän täytyy kuulla evankeliumia joka päivä, sillä me unohdamme sen joka päivä.

Sen vuoksi, ystävä, älä kyllästy tulemaan kirkkoon! Älä kyllästy, vaikka pastorisi saarnat eivät aina tarjoaisi sinulle sykähdyttäviä hengellisiä kokemuksia taikka ahaa-elämyksiä. Jokaviikkoisen hengellisen ruokasi Herra kuitenkin tahtoo sinulle niissä tarjota. Ethän sinä kotonasikaan jätä syömättä sen takia, ettei sinulla joka aterialla ole pöydässä parasta ranskalaista gourmet-ateriaa. Sinä pidät itsestäänselvänä sitä, että syöt ruokaa – vaikka perunoita ja kastiketta tai pyttipannua –, koska vain syömällä ruumiisi saa tarvitsemansa ravinnon.

Älä siis kyllästy tulemaan kirkkoon, Herrasi perheväen hengelliseen ruokapöytään!

Ja vaikka kyllästytkin, tule silti! Täällä sinun Herrasi ja Vapahtajasi, Jeesus Kristus tahtoo yhä uudestaan antaa sinulle kaikki syntisi runsaasti anteeksi, ravita ja hoitaa sinua armossaan, sekä pyhittää sinua yhteydessään. Mikä voisi olla parempaa kuin se, mitä Jeesus itse tahtoo sinulle antaa?

Ja nyt, jotta me olisimme valmiit ottamaan vastaan nämä Herramme lahjat, jotka Hän tänäänkin meidän todelliseen tarpeeseemme tahtoo antaa, tunnustakaamme Hänelle kyllästymisemme, penseytemme ja koko syntisyytemme. Sanansa kautta Hän tahtoo antaa sen kaiken anteeksi, oman, kalliin sovintoverensä tähden.

(Rippisaarna Samuelin luterilaisessa seurakunnassa Lahdessa 9.9.2018.)

Mainokset