Tule Herrasi ruokapöytään! – Joh. 4:32

”Mutta hän sanoi heille: ”Minulla on syötävänä ruokaa, josta te ette tiedä”. (Joh. 4:32)

Herra Jeesus on tullut, että sinä saisit Hänessä olla Hänen Isänsä lapsi ja tulla osalliseksi Jumalan perheväen yhteydestä. Hän on valmistanut ruokapöydän, että sinä saisit tulla ravituksi Hänen huoneensa hyvyydellä (Ps. 65:5), että saisit syödä ja juoda niin paljon kuin tarvitset elääksesi Jumalan lapsena. Herra on antanut sinulle pyhän sanansa ja alttarinsa sakramentin. Niillä Hän tahtoo ravita sinua joka päivä ja joka viikko. Tänäänkin pöytä on valmistettu, ja Jeesus sanoo: ”Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.” (Luuk. 14:17)

Mutta miksi sinä olet niin haluton tulemaan, kun Herra kutsuu sinua syömään? Miksi niin usein keksit ikään kuin jotakin parempaa tekemistä, kun Kristus kutsuu sinua Jumalan perheväen aterialle? Miksi niin helposti jäät sunnuntai-aamuna kotiin? Etkö sinä ole nälkäinen? Onko sinulla ehkä niin paljon vararavintoa, ettet tarvitse Jeesuksen antamaa ruokaa? Tai ajattelitko ehkä vähän säännöstellä syömistäsi, ettet söisi aivan liikaa tätä ruokaa? Ajattelitko yrittää saada vähän vaihtelua, koska saman ruoan syöminen viikosta toiseen ei tunnu niin hohdokkaalta? Niin, onko sinulla ehkä syötävänä jotakin sellaista ruokaa, josta Jeesus ei tiedä?

Ei näin, rakas ystävä! Kun sinä kerran olet Jumalan lapsi, suostu olemaan juuri sitä. Toisin sanoen: suostu siihen, että Jumalan perheväessä ruoasta ja ruoka-ajoista päättää Isäntä, ja että näin on juuri siksi, että Hän tietää parhaiten, mikä lapset tarvitsevat. On toki totta, että lihapullat ja perunamuusi, joita kuka tahansa rakastava perheenisä valmistaa lapsilleen, eivät maistu samalta, kuin ne uusimmat karkit tai keksit, joita lapset toivovat. Perheen isäntä kuitenkin tietää, että juuri tästä tavallisesta kotiruoasta lapset saavat elääkseen ja kasvaakseen kaiken tarvitsemansa ravinnon, kun taas muotiherkut jättävät heidät ilman ravintoa. Näin on tietenkin myös meidän hengellisessä elämässämme. Juuri siksi rakas ystävä, älä enää nirsoile Herran pöydän äärellä. Älä uskottele itsellesi, että olet jo riittävän kylläinen. Älä myöskään koeta etsiä parempaa ruokaa. Tunnusta nälkäisyytesi ja todellisen ruoan tarpeesi. Ja tule sitten syömään ja juomaan, kun Herra Kristus armossaan kutsuu sinua, itsessäsi nälkäistä syömään. Tule ottamaan uskossa vastaan se ruoka, jonka Herra Jeesus sinulle sanassaan, ruumiissaan ja veressään tarjoaa. Se ruoka antaa sinulle ikuisen elämän ja kaiken hengellisen ravinnon, mitä sinä tarvitset pysyäksesi Jumalan lapsena ja kasvaaksesi Hänen omanaan.

– Kotona Lahdessa, keittiön pöydän ääressä aikaisin aamulla 16.6.2015.

Mainokset