4. sunnuntai pääsiäisestä (1. vsk), Joh. 16:5–15

Pyhä Henki on sinun Puolustajasi

Pyhä Henki on puolustusasianajaja

Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu Pyhästä Hengestä, jonka Hän aikoo ylösnousemuksensa jälkeen lähettää opetuslapsilleen taivaasta. Hän sanoo, että Pyhä Henki on Puolustaja. Tänään keskitymme tarkastelemaan, mitä Herramme tällä ilmaisulla tarkoittaa.

Kun Jeesus puhuu ”puolustajasta”, Hän käyttää kreikan sanaa παράκλητος (parakletos). Tarkkaan ottaen sana merkitsee ”luokse kutsuttua”. Antiikin kirjallisuudessa tätä sanaa oli käytetty avustajasta, joka herransa tai hallitsijansa edessä kehottaa tai neuvoo häntä toimimaan oikein, taikka varoittaa häntä hylkäämästä todisteita. Kyse on termistä, joka oli tuttu erityisesti oikeudenkäyntien yhteydestä. Kun Jeesus siis tässä puhuu tällaisesta ”luokse kutsutusta”, Hänen kuulijansa näkevät silmiensä edessä oikeusistunnon, jossa syytetty seisoo oikeussalin keskellä, tuomarin edessä. Häntä syytetään jostakin. Syytettyä sekä todistajia kuullaan ja pyritään selvittämään, miten asia tulisi ratkaista. Oikeudenkäynnissä syytetty ei kuitenkaan ole yksin, vaan hänen vierellään on παράκλητος,  ”luokse kutsuttu” avustaja, siis asianajaja. Tämä seisoo siinä hoitamassa syytetyn asiaa ja puolustamassa häntä suuren tuomarin edessä.

Mutta nyt Jeesus siis sanoo, että Pyhä Henki on tällainen puolustusasianajaja. Hän lausuu opetuslapsilleen: ”Sillä ellen minä mene pois,” – siis taivaaseen Isän luo – ”ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.” (Joh. 16:7) Herramme siis sanoo, että Hän tahtoo lähettää Pyhän Hengen puolustusasianajajaksi nimenomaan opetuslasten luokse, heidän luokseen ja vierelleen. Mutta mitä varten opetuslapset tarvitsevat puolustusasianajajaa? Mistä heitä syytetään?

Perkele syyttää Herran omia

Ennen kuin voimme ymmärtää, mistä Herran omia syytetään, on pantava merkille, kuka heitä syyttää. Toki tässä maailmassa kristittyjä varmasti syytetään moneltakin taholta. Heidän pääasiallisena syyttäjänään on kuitenkin itse perkele. Ei Pyhä Henki turhaan kutsu häntä Raamatussa nimenomaan tällä nimellä ”syyttäjä” (Ilm. 12:10). Mutta millainen syyttäjä tuo pimeyden ruhtinas sitten on? Sinä, rakas kristitty, tiedät sen varmasti hyvin. Mutta tuokaamme silti hänen pimeät taktiikkansa yhä uudestaan valoon. Saakoon hän Jumalan sanan valossa tänäänkin joutua häpeään!

Ensiksi on huomattava, että perkeleen taktiikkana on valehdella ja puhua omiansa, onhan hän – niin kuin Herra sanoo – valehtelija ja itse valheen isä (Joh. 8:44). Sen vuoksi suuri osa hänen syytöksistäänkin on valhetta. Siksi rakas ystävä, muista tämä! Monta kertaa sinäkin olet kuullut ja myös jatkossa kuulet sen äänen, joka sanoo: ”Sinä olet aivan turha, arvoton ihminen! Miksi muka vielä eläisit tämän maailman kärsimyksen ja oman ahdistuksesi keskellä? Vieläkö pysyt hurskaudessasi? Kiroa Jumala ja kuole!” (Job 2:9) Monta kertaa olet kuullut myös sen äänen, joka sanoo: ”Miksi sinun tänään pitäisi lähteä kirkkoon? Mitä sinä sieltä muka luulet saavasi? Tai miksi sinä rukoilet seurakunnan puolesta? Kai Jumalalla nyt on muutakin tekemistä kuin kuunnella sinun naurettavia rukousyrityksiäsi. Eihän häntä edes ole! Ja miksi sinä annat kallista aikaasi ja rahaasi tuon pienen seurakunnan käyttöön? Pelkkää hyödytöntä puuhastelua koko homma!” Mutta kuule ystävä, puhuuko Herra sanassaan sinulle näin? Näinkö Hän ilmoittaa ajattelavansa sinun olemuksestasi, seurakunnastaan, rukousten kuulemisesta, omastaan antamisesta? Ei! Ja näin sinä ymmärrät: tällaisten syytöspuheiden täytyy siis olla peräisin toisesta lähteestä, eikä Jumalan totuudesta. Se kaikki on valetta! Valheen keinoin perkele tahtoo sinut masentaa ja syöstä epätoivoon, eroon Herrastasi sekä lopulta iankaikkiseen kuolemaan.

Mutta tässä ei ole vielä kaikki. Nimittäin yhdessä asiassa perkele osaa puhua myös totta: Hän tahtoo usein näyttää sinulle kaikki karkeimmat syntisi, pimeimmät ja salaisimmatkin lankeemuksesi. Suurella pimeyden voimallaan hän tahtoo tulla luoksesi, muistuttamaan sinua siitä, miten epäonnistunut ja mahdoton sinä olet. Ja sinun on myönnettävä: Se on totta. Sinä todella olet suuri syntinen, kuoleman ja kadotuksen ansainnut ihminen.

Näissä molemmissa kovissa koettelemuksissa sinä joudut huomaamaan, ettei sinulla ole voimaa vastustaa niitä. Tällaisten syytösten kaikuessa sinä itse olet voimaton. Ja siksi sinä tarvitset puolustajaa. Mutta huomaa: juuri Puolustajan Herra Jeesus onkin sinulle lähettänyt.

Pyhä Henki puolustaa

Kun Jeesus puhuu opetuslapsilleen Puolustajasta, Pyhästä Hengestä, Hän sanoo, että Hänen itsensä täytyy mennä pois, että Puolustaja voi tulla heidän luokseen. Jeesuksen siis täytyy kärsiä ja kuolla, sekä mennä Isänsä luo taivaaseen. Mutta tänään me voimme iloisesti julistaa: Tämä kaikki on tapahtunut ja tullut valmiiksi! Jeesus Kristus on kantanut sinun koko syntivelkasi. Hän on voittanut syntiesi rangaistuksen. Hän on noussut ylös kuolleista. Hän on astunut ylös taivaaseen, mennyt Lähettäjänsä, taivaallisen Isänsä luo. Jeesus Kristus, suuri Ylipappi on nyt siis kulkenut läpi taivasten (Hepr. 4:14) ja meidän hyväksemme astunut taivaalliseen kaikkeinpyhimpään, Jumalan kasvojen eteen (Hepr. 9:24). Hän on mennyt Isän eteen ilmoittamaan lunastustyönsä täyttämisestä. Hän on mennyt näyttämään Isälle verihaavojaan, todistusta siitä, että sinun lunastushintasi on kokonaan maksettu (1. Piet. 1:18–19). Ja Herra Kristus, meidän tunnustuksemme Apostoli, Lähetetty (Hepr. 3:1) on itse tullut myös lähettäjäksi. Hän on lähettänyt Pyhän Hengen omilleen. Helluntaina Hän on vuodattanut Hänet heihin (Ap. t. 2:1–13). Ja sinun omana henkilökohtaisena helluntainasi, pyhän kasteesi hetkellä Hän on vuodattanut Pyhän Hengen juuri sinuunkin (Ap. t. 2:38; Tiit. 3:5). Pyhä Henki on nyt tullut sinun luoksesi, että Hän pysyisi luonasi iankaikkisesti ja aivan asuisi sinussa (Joh. 14:16–17; 1. Kor. 3:16). Herra on tehnyt näin sitä varten, että kun perkele sinua syyttää, Pyhä Henki olisi silloin sinun vierelläsi, sinun Puolustajanasi.

Mutta miten Pyhä Henki sitten puolustaa sinua perkeleen syytöksiä vastaan? Jos tuo syyttäjä tahtookin juuri valheillaan saattaa sinut epätoivoon, Pyhä Henki ei kuitenkaan valehtele, vaan puhuu yksinomaan totuuden. Hän on – niin kuin Jeesus sanoo – totuuden Henki, joka johdattaa Herran omat kaikkeen totuuteen (Joh. 16:13). Kun sinä siis kuulet vaikkapa juuri tuon äänen, joka tahtoo saada sinut uskomaan omaan arvottomuuteesi taikka katsomaan ainoastaan omaan ahdistukseesi, kuule silloin, mitä Pyhä Henki, Puolustajasi sanan kautta sinulle saarnaa: Herra itse on tahtonut sinut tähän maailmaan! Hän itse on aivan varta vasten luonut sinut, ylen ihmeellisesti kutonut sinut kokoon äitisi kohdussa! (Ps. 139:13–14) Eikä Hän ole tehnyt sinua turhaan. Päinvastoin Hän on tahtonut sinut omakseen, elämään mitä läheisimmässä yhteydessä kanssaan, Isän ja lapsen rakkaudellisessa suhteessa. Tai kun sinä kuulet sen äänen, joka tahtoo saada sinut uskomaan, että seurakunnan toiminta taikka vaivannäkö sen eteen on vain hyödytöntä puuhastelua, kuule silloin, mitä Pyhä Henki, Puolustajasi sanan kautta sinulle saarnaa: Kirkon Herra, Kristus itse lupaa olla pyhän seurakuntansa kanssa joka päivä maailman loppuun asti! (Matt. 28:20) Joka päivä Hän sanassaan ja sakramentissaan tahtoo tulla ja tuleekin omiensa luo, antamaan synnit anteeksi ja vahvistamaan meitä yhteydessään! Hän tahtoo myös kuulla omiensa rukoukset ja vastata niihin (esim. Luuk. 11:9–10). Se on varmaa – ei siksi, että se näyttää varmalta, vaan koska Herra itse sanoo ja lupaa niin. Ja kun sinä tällaisten ahdistusten keskellä näin kuulet Jumalan sanaa, Pyhä Henki todistaa sinulle sanan kautta: Jumalan sana on totta, sen jokainen pieninkin piirto! Ja sen vuoksi: vaikka perkele mitä sanoisi, kuule sinä Jumalan sanaa! Sanan totuus paljastaa syyttäjän valheellisuuden ja saattaa hänet häpeään.

Mutta entä silloin, kun perkele lausuu totuuden sinun synnistäsi? Miten Pyhä Henki silloin sinua puolustaa? Sanooko Hän: ”No mutta eihän tuo hänen syntinsä nyt oikeastaan niin paha juttu ollut… älä ole hänelle niin ankara, annetaan hänen nyt mennä tällä kertaa”? Ei Hän niin puhu. Onhan Pyhä Henki totuuden Henki, joka johdattaa Herran omat kaikkeen totuuteen (Joh. 16:13). Sanoohan Jeesuskin Hänestä, että Hän osoittaa maailmalle myös synnin, vanhurskauden ja tuomion (Joh. 16:8). Toisin sanoen Pyhä Henki käyttää lain saarnaa ja osoittaa maailmalle, siis myös sinun vanhalle lihallesi, että sinä et ole lakia täyttänyt ja olet itsessäsi kokonaan syntinen. Mutta sitten Pyhä Henki osoittaa myös sen, minkä syyttäjäsi perkele tässä sivuuttaa täydellisesti: Pyhä Henki osoittaa paitsi lain totuuden ja synnin, Hän osoittaa myös ja nimenomaan evankeliumin totuuden. Hän siis osoittaa totuuden siinä, että juuri siksi, että sinä olet syntinen, on Isä lähettänyt (Joh. 16:5) ainoan Poikansa kantamaan sinun syntisi. Pyhä Henki on hyvä ja totuudenmukainen Puolustaja ja puolustusasianajaja. Hän asettaa perkeleen syytöksiä vastaan totuuden. Hän julistaa: ”Tämä ihminen tässä on kyllä langennut syntinen, mutta Jeesus Kristus onkin jo kerran kantanut hänen syntinsä ja kertakaikkisesti maksanut hänen velkansa. Tämä on kyllä syntinen, mutta hän turvaakin uskossa Golgatan Herraan Kristukseen syntiensä sovittajana ja Vapahtajanaan. Siksi ei ole oikein vaatia häntä enää kantamaan rangaistusta uudestaan, kun kerran täydellinen uhri hänen puolestaan on jo annettu, velka kertakaikkisesti maksettu. Ja siksi, jos sinä, syyttäjä, tahdot nyt vielä puhua hänen synneistään, täytyy sinun mennä keskustelemaan asiasta Kristuksen kanssa, joka on tehnyt hänen syntinsä omakseen ja naulauttanut sen kaiken ristiinsä.”

Rakas kristitty! Vapahtajasi Jeesus Kristus on lähettänyt sinulle, omalle opetuslapsellen Pyhä Hengen puolustajaksi. Pyhä Henki on tullut, että Hän osoittaisi, missä syyttäjäsi perkele puhuu omiaan. Niin sinun ei tarvitse pelätä hänen raivoaan. Sinun ei tarvitse hämmästyä hänen valheitaan, eikä myöskään hänen aiheellisia syytöksiään. Jumalan Henki, Totuuden Henki asuu sinussa. Kaikessa Hän näyttää sinulle Jumalan sanasta oikean tien, johdattaa sinut tuntemaan totuuden. Näin sinä tunnistat saatanan valheelliset syytökset ja saat niiden keskelläkin iloita: Valehdelkoot kuinka paljon haluaa, sinä olet kuitenkin Hänen omansa, joka ei valehtele, vaan joka on Tie ja Totuus ja Elämä (Joh. 14:6)! Ja vaikka joutuisit syyttäjän puhuvan tottakin synnistäsi, näidenkin syytösten keskellä Pyhä Henki muistuttaa sinulle Jumalan sanan totuuden: Kristus on kuitenkin kuollut puolestasi! Hän on voittanut syntisi ja kuolemasi!

Ja niin siinä, missä syyttäjäsi usein tahtoo avata silmiesi eteen tuonelan ammottavan syvyyden ja kuoleman kauhut, siinä sinun vierelläsi pysyy ikuisesti voimakas Puolustaja, Pyhä Henki, joka kirkastaa Kristuksen (Joh. 16:14), Hänen armonsa ja rakkautensa. Kuoleman pimeyden keskelläkin sinulla on varmuus: Kristus Jeesus rakastaa sinua ja päästänyt sinut synneistäsi verellään (Ilm. 1:5). Totuuden sanallaan ja ihmeellisellä kuolemattomuuden lääkkeellään, ruumiinsa ja verensä sakramentilla Hän tahtoo pitää sinut omanansa. Ja niin sinä tänäänkin saat uuden liiton seurakunnan kanssa riemuita:”Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.” (Ilm. 12:10) Jeesuksen Kristuksen, synnin, kuoleman ja perkeleen voittajan on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen.

(Saarna on pidetty Samuelin luterilaisessa seurakunnassa Lahdessa sekä Jesajan luterilaisessa seurakunnassa Jyväskylässä 24.4.2016.)

Mainokset