Rovasti Matti Huovisen 70-vuotisjuhla

Kaksi kiitosta

Rakas isä, kunnioitetut sukulaiset ja arvoisa juhlaväki. Runsaat kaksi vuotta sitten sain edellisen kerran osallistua tällaiseen juhlaan. Silloin kokoonnuimme Merimaskun seurakuntatalolla ja muistimme isää hänen jäädessään eläkkeelle. Tuolloin sain tilaisuuden muutamalla sanalla kiittää Sinua, isä, rukouksistasi ja esimerkistäsi sananpalvelijan virassa. Myös tänään haluan kiittää Sinua kahdesta asiasta.

Ensinnäkin: Kiitos, että olet ollut ja olet minun isäni! On toki sanomattakin selvää, että jokaisen ihmisen olemassaolo edellyttää aina paitsi äidin myös isän olemassaoloa. Kuitenkaan ei liene itsestään selvää, että kaikki lapset voivat sanoa: ”Minulla on isä.” Minä sen sijaan voin sanoa niin. Minulla on aina ollut isä. Valtavan monin tavoin Sinä olet isällisesti kasvattanut ja johdattanut minua. Monesti Sinä olet tehnyt niin aivan ääneen lausuen. Kuitenkin ehkä vielä useammin olet ohjannut minua omalla esimerkilläsi. En voi riittävästi kiittää Sinua kaikesta vaivannäöstäsi tässä asiassa. Sanon nyt kuitenkin: kiitos siitä, että olet minun isäni!

Toiseksi: Kiitän Sinua siitä suurimmasta lahjasta, minkä kukaan maallinen isä voi lapselleen antaa. Kiitän Sinua siitä, että jo varhain olet tuonut minut pyhän kasteen armolähteelle, Kristuksen syliin. Hän, Jumalan ainoa Poika tuli ihmiseksi minun pelastukseni tähden ja meidän kaikken pelastuksemme tähden. Kristus, itse Jumala tuli luomaansa maailmaan, että Hän saisi olla meidän ihmisten veli. Pyhän sanansa ja kasteen sakramentin kautta Hän otti omakseen minutkin, itsessäni syntisen ja kelvottoman ihmisen. Kasteessa Jumala lahjoitti minulle voiton kuolemasta, syntien anteeksiantamuksen, armonsa, Kristuksen kaikkineen sekä Pyhän Hengen lahjoineen. (Iso katekismus. Neljäs osa. Kaste, 41.) Siinä minut yhdessä Hengessä kastettiin yhteen Kristuksen Ruumiin kanssa (1. Kor. 12:13). Niin minustakin tuli Jumalan Pojan veli. Ihmeellistä! Ja koska luonnollisestikin veljillä on sama isä, niin nyt kasteen kautta minun Vapahtajani ja Veljeni Kristuksen taivaallisesta Isästä tuli myös minun rakas Isäni. Näin minä, joka en luonnoltani ollut Jumalan lapsi, sain nyt syntyä uudesti kaikkivaltiaan Jumalan lapseksi ja pojaksi. Tästä ikuisesta lahjasta minua joka päivä muistuttaa paitsi tietenkin Jumalan sana, myös isä Sinun lähettämäsi kopio kasteilmoituksestani. Siinä lukee, että sain tämän lahjan 23. lokakuuta 1977 Merimaskun kirkossa, ja että kasteen toimitti tuomiorovasti Lauri Huovinen. Se, mitä kasteilmoituksessa ei lue, on, että varsinaisesti kasteen toimitti Kristus itse, joka käytti isoisää työnsä välikappaleena. Tämän kasteilmoituksen olen ripustanut työpöytäni eteen, että voin aina nähdä sen. Isä, en voi riittävästi kiittää Sinua kaikesta vaivannäöstäsi minun kristillisessä kasvatuksessani. Mutta sanon nyt kuitenkin tämän: Kiitos, että toit minut Kristuksen luo, jonka tähden ja jossa minulla on myös taivaallinen Isä!

Isä, Sinun poikanasi minulla on paljon kiitoksen aihetta. Rukoukseni on, että sen kaiken jakamiseen tarjoutuu vielä monta mahdollisuutta. Toivotan Sinulle onnea ja Jumalan runsasta siunausta!

(Puhe on pidetty rovasti Matti Huovisen 70-vuotisjuhlissa Raisiossa 13.2.2016.)

Mainokset